Śniadanie biznesowe „Poznaj skuteczne metody wykorzystania raportów kwartalnych”, Harvar Business Review Polska, Wrocław 2013

Jednym z najważniejszych zadań dyrektora finansowego (CFO) każdej spółki giełdowej jest zapewnienie skrupulatnego raportowania wyników finansowych i wszystkich zdarzeń mogących mieć wpływ na działalność spółki. Jest to zadanie tyleż niełatwe, co mało inspirujące. Wielu CFO traktuje raportowanie obowiązkowe jak uciążliwy obowiązek. Tymczasem dobra organizacja procesów związanych z raportowaniem na potrzeby rynków kapitałowych może uczynić to zadanie w miarę prostym i bezbolesnym. Co więcej, dzięki wykorzystaniu systemów informatycznych proces ten może stać się także źródeł dodatkowej wartości dla spółki.

 

BDO Solutions Sp. z o.o. była partnerem śniadania biznesowego p.t. „Poznaj skuteczne metody wykorzystania raportów kwartalnych” zorganizowanego przez Harvard Business Review Polska oraz IBM Polska we Wrocławiu w dniu 25 września 2013 roku.

 

Po krótkim powitaniu i wprowadzeniu przez Pana Antoniego Bielewicza z Harvard Business Review Polska spotkanie rozpoczął Dyrektor BDO Solutions Pan Adam Kucharski prezentacją „5 sekretów efektywnej realizacji obowiązkowej sprawozdawczości finansowej”. Wystąpienie dotyczyło problematyki sporządzania śródrocznych i rocznych raportów giełdowych z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi informatycznych.

Zwrócono uwagę słuchaczy, że sprawny przebieg procesu gromadzenia, przetwarzania i raportowania danych finansowych i niefinansowych zatrzymuje się na tzw. „ostatniej mili”, która stanowi swoiste „wąskie gardło” procesu publikacji danych okresowych spółek publicznych dla potrzeby ich analizy przez grono interesariuszy. Większość dokumentów (okresowe raporty giełdowe, raporty roczne, sprawozdania zarządu) posiada podobną charakterystykę. Dokumenty zawierają wiele tekstu i komentarzy, które muszą być bezpośrednio „związane” z danymi i statystykami finansowymi oraz niefinansowymi. W obecnych procesach raportowania mamy do czynienia z dalszym wzrostem roli informacji niefinansowych i zarządczych w ujęciu prospektywnym. Podkreślono, że raporty okresowe powstają w bardzo napiętym przedziale czasowym i muszą spełniać wiele różnych wymagań wyjściowych. Zauważono, że dominującym w procesie raportowania narzędziem informatycznym są arkusze kalkulacyjne, a przesyłanie danych i współpraca przy tworzeniu dokumentów w dużej części odbywa się via e-mail lub współdzielenie plików na serwerach. Zespoły raportujące borykają się z problemami wynikającymi ze słabej automatyzacji procesu przepływu i obiegu dokumentów zawierających dane sprawozdawcze, co najmocniej dotyczy rozległych grup kapitałowych działających na międzynarodowej arenie, a ręczny proces tworzenia raportów jest powtarzany dla każdego kolejnego okresu sprawozdawczego. Reasumując obecną praktykę w zakresie stosowanych narzędzi do raportowania sformułowano tezę, iż dzisiejsze organizacje stoją przed wieloma nowymi wyzwaniami korzystając z nieefektywnych narzędzi i praktyk.

W końcowej części wystąpienia przedstawiono 5 rekomendacji mających na celu usprawnienie procesu raportowania:

  • pozyskanie partnera merytorycznego już na etapie wyboru narzędzi informatycznych do automatyzacji procesu raportowania
  • zastosowanie zintegrowanej platformy raportującej, która połączy dane finansowe, zarządcze oraz dane wykorzystane dla potrzeb rozliczeń podatkowych
  • realizacja systemowego podejścia do implementacji zaawansowanych narzędzi informatycznych z możliwością podziału całego procesu na etapy w celu szybkiego osiągnięcia najbardziej oczekiwanych celów
  • decentralizacja procesu sprawozdawczości w zintegrowanym środowisku pracy zespołowej, ponieważ najszersza wiedza o danych finansowych i niefinansowych w ujęciu retro- i prospektywnym jest w posiadaniu inicjatorów procesów biznesowych
  • maksymalna automatyzacja procesów raportowania w takich obszarach jak pozyskanie i przetwarzanie danych finansowych i niefinansowych, bazująca na standaryzacji procesów i danych z zastosowaniem jednolitych zasad ewidencji

W kolejnym wystąpieniu Pan Wojciech Rembikowski (Wiceprezes Zarządu Impel S.A.) przedstawił referat "Jakie są prawdziwe cele i korzyści obowiązkowego raportowania. Raportowanie finansowe na giełdę: efektywne narzędzie zarzadzania i promocji firmy". Dalszą część śniadania wypełnił komentarz technologiczny Pana Rafała Kupisa  (IBM Polska) „Automatyzacja procesów raportowania źródłem dodatkowej wartości dla spółek giełdowych”.

Na zakończenie odbyła się dyskusja panelowa z udziałem dotychczasowych prelegentów oraz Pana Kazimierza Przełomskiego - Wiceprezesa Zarządu Dyrektora Finansowego Selena S.A.

 

W śniadaniu biznesowym wzięło udział około 40 osób – prezesi i dyrektorzy finansowi firm z województwa dolnośląskiego, w tym spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych oraz na rynku New Connect.

Portal wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję politykę prywatności portalu. zamknij